Skärgårdsbo, bosatt i en stad, studerande och arbetstagare med ett socialt liv är inte alltid lätt kombination, men det går utmärkt om man vill det. Och jag vill det!
Jag är en tjej, eller ja rättare sagt en kvinna på 26 år. Jag bor i Åbo i Finland. 100 % finlandssvensk. Jag är med andra ord en stolt ägare till en Helly Hansen - jacka. Just nu jobbar jag heltid med kundbetjäning.. Jag älskar att ha ett socialt liv och såklart, gå på gymmet. Gymmet har under det senaste året blivit en livlina för mig. Om jag inte går på gymmet på ett par dagar, blir jag galen. Så kom inte nära mig om jag inte har gått på gymmet på länge!
Eftersom jag är uppvuxen i skärgården, på en ö vid namn Rosala, är även det en viktigt del av mitt liv. Ingen får prata ont om Rosala!!
Den här bloggen handlar alltså om allt mellan himmel och jord, som berör mitt liv. Hoppas ni tycker om det ni läser i den här bloggen.

söndag 13 juni 2010

Turku

Efter att ha spenderat helgen på Rosala med familj och släkt och firat Cecilias konfirmation, är jag nu tillbaka i Åbo. På både måndag och tisdag har jag kvällsturer, d.v.s. kl. 15-21. Och onsdag och torsdag är lediga dagar. Men jag kommer inte fara hem till Rosala, delvis för att jag inte har pengar och delvis för att jag antagligen inte kommer att få min bil från reparationen ännu före det. Dessutom har jag annat jag måste göra i Åbo, som jag inte hinner och orkar göra när jag har arbetsdagar.

Jag ändrade förresten layouten på min blogg! Märkte ni det? Jag fick mittiallt lite för tråkigt och satte mig ner och började göra på den :)

I mitt förra inlägg, som jag skrev för länge sen skrev jag ju att jag hade sökt om en ledig arbetsplats i Lahtis, men den fick jag inte. De sökte just nu en med behörighet, men de nämnde dock att de brukar jag vikariat för icke-behöriga också, men att de inte just nu hade något sånt att erbjuda mig.

Därefter skickade jag ut andra (öppna) ansökan till olika arbetsplatser, främst hotell. Och jag fick faktiskt ett personligt svar från ett hotell. Det var från ett Sokos Hotel i Lahtis där personen skrev att de för tillfället inte har någon arbetsplats (hotellreceptionist) att erbjuda, men att min CV såg otroligt bra ut så om det öppnar sig en ledig plats på deras hotell tar de kontakt med mig. Och oj vad jag blev glad över det där mejlet. Fast de inte erbjöd mig något jobb, så blev jag glad för att de skickade ett personligt mejl och berättade!

Men en sak är säker och det är att jag inte börjar i skolan igen i höst, det har jag bestämt mig. Jag söker jobb nu överallt under sommaren och om jag inte får något så måste jag väl leva på arbetslösehetsunderstödet...

Joonas köpte inte heller det huset han hade dreglat efter i ett par veckor, men däremot bytte han bank för att få bättre "lån-erbjudanden". Alltså han tänker köpa ett hus i snar framtid, bara han hittar det perfekta erbjudandet.

Men nu ska jag börja fara och sova så att jag orkar jobba imorgon! Vi återkommer om ett par dagar igen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar