Skärgårdsbo, bosatt i en stad, studerande och arbetstagare med ett socialt liv är inte alltid lätt kombination, men det går utmärkt om man vill det. Och jag vill det!
Jag är en tjej, eller ja rättare sagt en kvinna på 26 år. Jag bor i Åbo i Finland. 100 % finlandssvensk. Jag är med andra ord en stolt ägare till en Helly Hansen - jacka. Just nu jobbar jag heltid med kundbetjäning.. Jag älskar att ha ett socialt liv och såklart, gå på gymmet. Gymmet har under det senaste året blivit en livlina för mig. Om jag inte går på gymmet på ett par dagar, blir jag galen. Så kom inte nära mig om jag inte har gått på gymmet på länge!
Eftersom jag är uppvuxen i skärgården, på en ö vid namn Rosala, är även det en viktigt del av mitt liv. Ingen får prata ont om Rosala!!
Den här bloggen handlar alltså om allt mellan himmel och jord, som berör mitt liv. Hoppas ni tycker om det ni läser i den här bloggen.

söndag 15 februari 2015

Det där med att ta bort visdomständer

För ett par veckor sen besökte jag min tandläkare för att jag hade otroligt sjukt i tänderna. Det visade sig vara en visdomstand i nedre käken som ville ut, men som inte hade möjlighet att komma ut pga att det var för trångt. Tanden var alltså inne i tandköttet ännu. Jag fick remiss till en munkirurg, som skulle operera bort tanden.

I fredags besökte jag då denna munkirurg. Det började med att det togs röntgenbilder på min käft. Jag ville absolut inte se bilden eftersom jag är överkänslig för allt såntdär. Nåjaa, jag fick se den. Jag höll på att svimma. Men det visade sig att förutom den högra visdomstanden på högra sidan i nedre käften, så ville även den vänstra visdomstanden fram, men den växte snett. Så tandläkaren bestämde sig för att operera bort båda två samtidigt. Efter första tanden märkte han att hela min käk var inflammerad, så då bestämde han sig att ta bort alla fyra visdomständer, för säkerhetsskull.

Det var inte världens lättaste operation. Alla fyra tänder satt så hårt fast, att han fick skära sönder alla tänder i flera delar innan han kunde få bort dom. Jag fick lyckligtvis mycket bedövning, men av den mängd bedövning jag fick, så innehöll det så mycket adrenalin så hela min kropp skakade tidvis under hela operationen. Obehaglig upplevelse. Operationen tog totalt 1,5 timmar och under den tiden höll jag på att svimma ungefär 3 gånger och tandläkaren och hans assistenter fick göra allt för att hålla mig vaken. Jag fick t.o.m. höra på klassisk musik. Eftersom två av tänderna var inne i tandköttet ännu, så fick tandläkaren skära sönder halva min nederkäkes tandkött för att komma åt tänderna, Han sydde såklart ihop det igen, men det känns inte alltför skönt nu så här efteråt med massa trådar i munnen.

Efter att operationen var klar, så var jag fortfarande så svimfärdig att jag inte kunde gå på egna ben. Jag satt i ungefär 15 minuter kvar i läkarstolen och så råkade jag få syn på mitt ansikte. "Nej herregud - jag ser ju ut som en sjukt glad hamster"och så höll jag på att svimma pga min överkänslighet.. Ja, jag hade fått så mycket bedövning att jag inte kunde stänga munnen, så jag såg ut som en glad hamster.

Sedan skapade jag lite kalabalik på tandläkarstationen. De fick leda ut mig i vänterummet, eftersom jag fortfarande inte kunde gå på egna ben. Först hade jag tänkt ta bilen dit, men tänkte att det är säkrast att ta bussen. Nå med mitt fina ansikte så skulle jag absolut inte visa mig på någon buss, så efter att ha lite vilat upp i vänterummet, så försökte jag fråga om receptionisten kunde beställa taxi åt mig. Det gick ju bra att prata med en bedövad käft. Det blev liksom "volppsta tihlata tatscki", lät lite som Kalle Anka, Receptionisten förstod inte alls vad jag ville. Men sedan fick jag ordet "taksi"ganska bra sagt, så hon förstod. Men eftersom jag var helt ensam, så blev de ganska oroliga. Det hela slutade med att nästan alla assistenter och tandläkaren stod och höll i mig i vänterummet. Men jag fick hjälp till taxin och taxitanten fick veta vart jag skulle. Jag kom med många om och men hem, helt nerdrogad och utan att svimma!!

Nu har jag fortfarande sjukt ont i min mun efter tre dagar och ser ut i ansiktet som om jag har tredubblat min vikt.. Jag äter värkmedicin stup i kvarten, plus antibiotika för inflammationen. Allt ska vara som normalt om 3 månader och svullnaden skall vara borta om 3 veckor, Värsta svullnaden skall vara borta om en vecka, så jag ska börja kunna prata och äta igen normalt. Just nu kan jag inte öppna min mun mer än någon centimeter så all mat jag får i mig, så dricker jag. Jag är konstant hungrig och en Kotipizza skulle smaka otroligt gott nu!

Det är vanligt att ta bort visdomständer och många har berättat om det tidigare. Min egen tandläkare sa att det är mycket vanligt att operera bort visdomständer men jag har aldrig förut hört av någon om hur det är att operera bort tänder som inte ännu syns. Och därför var jag nervös inför operationen, Jag trodde jag skulle operera bort 1 tand men det blev 2 istället. Båda tänderna i övre käken var redan utvuxna och nu efteråt har jag inte lika ont i övre käken, som i nedre käken.

Men ett tips för er som aldrig har dragit ut visdomständer förut; får ni möjligheten att dra ut alla 4 tänder samtidigt, så gör det! Smärtan är otroligt hemsk efteråt, men sedan behöver ni inte fundera på att gå igenom alltihopa på nytt... Jag vill absolut inte vara med om samma sak en gång till!

1 kommentar:

  1. Jag hamnade fyra olika gånger å ta bort mina visdomständer, så det var fyra gånger svullna kinder å blåmärken, fy sjutton. Somtur är dom bortta å hoppeligen har jag inte en femte visdomstand :D

    SvaraRadera